Afbeelding privacy

Betalen en betalingsachterstanden

Betalen en betalingsachterstanden.

Informatie over betalen bij Avéro Achmea.

Voor uw verzekeringen betaalt u premie. Hoe werkt dat bij Avéro Achmea? Hoe kunt u dit aanpassen? En wat gebeurt er als u niet op tijd betaalt? We leggen het u graag uit. Heeft u na het lezen van deze pagina nog meer vragen? Uw adviseur staat voor u klaar.

 

Er zijn verschillende manieren van betalen.

Afhankelijk van uw adviseur, betaalt u uw premie rechtstreeks aan uw adviseur of rechtstreeks aan Avéro Achmea. U betaalt uw premie altijd vooraf. Betaalt u via automatische incasso? Dan schrijven wij of uw adviseur uw premie automatisch af op de afgesproken datum. U vindt de datum op uw polisblad en op uw nota. Maakt u uw premie zelf over? Meestal betaalt u dan jaarlijks uw premie. U krijgt van ons of van uw adviseur een e-mail of brief met het verzoek om te betalen. Hierin staat ook welke betaalomschrijving en rekeningnummer u moet gebruiken.

Wat gebeurt er als u uw premie niet op tijd betaalt?

  • Wordt uw premie automatisch afgeschreven van uw rekening en lukt dit niet? Dan proberen wij het nog een keer. U ontvangt een herinnering per brief of e-mail als we de premie niet kunnen afschrijven. In de herinnering staat hoe u de premie zelf kunt overmaken. 
  • In de meeste gevallen wordt er automatisch betaald. Maar maakt u zelf de premie over? En bent u dit vergeten? Dan ontvangt u van uw adviseur of Avéro Achmea een herinnering per brief of e-mail. In de herinnering staat hoe u de premie zelf kunt overmaken. Na de eerste betaalherinnering krijgt u nog 2 herinneringen. De laatste herinnering krijgt u altijd per post. Betaal de premie alsnog om problemen te voorkomen. 
  • Wordt uw premie door uw adviseur afgeschreven en lukt dat niet? Dan is het afhankelijk van uw adviseur hoe het verder gaat. Neem bij twijfel contact op met uw adviseur voor overleg.

Heeft u problemen met betalen van de verzekerings­premie?

Soms is op tijd betalen lastig. Dat kan gebeuren. Uw adviseur en Avéro Achmea zoeken graag samen met u naar een passende oplossing. Misschien moeten we uw verzekering aanpassen. Of de manier van betalen veranderen. Bijvoorbeeld door maandelijks te betalen in plaats van per jaar. U kunt ook hiervoor contact opnemen met uw adviseur.


Voorkom een boete en betaal de premie op tijd.

Bij een auto of ander vervoersmiddel is een WA‑verzekering verplicht. Dit wordt ook gecontroleerd door de RijksDienst voor het Wegverkeer (RDW). Vanaf 1 oktober 2024 heet het RDW Dienst Wegverkeer Nederland (DWN). U kunt een boete krijgen als u niet verzekerd bent. Om deze boete te voorkomen is het nodig dat u de premie betaalt voor de betaaldatum.

Bij een auto of ander vervoersmiddel is een WA‑verzekering verplicht. Dit wordt ook gecontroleerd door de RijksDienst voor het Wegverkeer (RDW). Vanaf 1 oktober 2024 heet het RDW Dienst Wegverkeer Nederland (DWN). U kunt een boete krijgen als u niet verzekerd bent. Om deze boete te voorkomen is het nodig dat u de premie betaalt voor de betaaldatum.


Wij stoppen uw verzekering als u niet betaalt.

Betaalt u na de laatste herinnering nog niet? Dat spijt ons. Maar dan stoppen wij uw verzekering. Dat houdt in:

  • U bent dan niet meer verzekerd. U betaalt dan zelf de schade aan bijvoorbeeld uw auto, gebouw of inventaris. Denk aan diefstal, brand en storm. Maar ook de schade bij anderen, bijvoorbeeld bij een ongeval dat u of uw medewerkers veroorzaken.
  • U moet nog wel het openstaande bedrag betalen. Wij schakelen een incassobureau of deurwaarder in als wij niet op de uiterste betaaldatum het geld ontvangen. U betaalt hiervoor extra kosten.
  • Een nieuwe verzekering afsluiten kan moeilijker worden. Veel verzekeraars weigeren een nieuwe verzekering voor 1 of meerdere jaren in dit geval.

 

Veelgestelde vragen

Ik kreeg een betaal­herinnering. Maar ik heb het bedrag al overgemaakt. Wat moet ik doen?

Fijn dat u betaald heeft. Misschien was uw betaling nog niet verwerkt op het moment dat wij of uw adviseur de herinnering stuurden. Controleer voor de zekerheid nog even of het juiste bedrag inderdaad van uw rekening is afgeschreven. En of de omschrijving en het rekeningnummer klopt. Als dat goed is, hoeft u niets meer te doen. Gaat het om een laatste betaalherinnering en twijfelt u? Dan kunt u het beste even bellen met uw adviseur.

Ik heb te veel betaald. Hoe krijg ik dit geld terug?

Te veel betaalde premie betalen wij binnen 14 dagen aan u terug. Krijgt u geld van ons terug, maar moet u ook nog een bedrag betalen? Dan verrekenen wij dit met elkaar. Als er een bedrag overblijft, storten we dat terug op uw rekening.

Te veel betaalde premie betalen wij binnen 14 dagen aan u terug. Krijgt u geld van ons terug, maar moet u ook nog een bedrag betalen? Dan verrekenen wij dit met elkaar. Als er een bedrag overblijft, storten we dat terug op uw rekening. 

Ik wil mijn verzekering op een andere manier betalen. Hoe doe ik dit?

U kunt de manier van betalen aanpassen. Bijvoorbeeld van uw Bestel-, Gebouw- of Inkomensverzekering. Wilt u dit wijzigen, neem dan contact op met uw adviseur.