Avéro Achmea 1 van de 3 winnaars Autoverzekeraar

Avéro Achmea 1 van de 3 winnaars bij Autoverzekeraar van het Jaar Award 2021

Volmachten 23 jun 2021 3 minuten

Onafhankelijke vergelijkingssite Autoverzekering.nl maakte op 9 juni de winnaars van de 2e editie van Autoverzekeraar van het Jaar Award bekend. Uit het bijbehorende consumentenonderzoek blijkt dat verzekeraars steeds beter naar de wensen van de klant luisteren. Dit jaar is er voor elke dekking een winnaar gekozen.

De Autoverzekeraar van het Jaar Award werd vorig jaar in het leven geroepen om aan verzekeraars te laten zien wat autobezitters nou echt belangrijk vinden aan hun verzekering. Daarnaast helpt het autobezitters om nog makkelijker een keuze te maken. In 2020 werden er nog 15 verzekeraars onderzocht en 1 overall winnaar uitgeroepen (Allianz Direct). Dit jaar gaat het om 18 verzekeraars en 3 winnaars: per dekking 1 winnaar. De consument kiest uiteindelijk een verzekering voor een specifieke dekking.

De winnaars per dekking

  • WA-verzekering: SNS (beoordeeld met een 9,5)
  • Beperkt cascoverzekering: FBTO (9,2)
  • Allriskverzekering: Avéro Achmea (9,3)

Overstappen naar een andere autoverzekering wordt normaler
De rapportcijfers laten zien dat verzekeraars het afgelopen jaar niet stilzaten. Jerry Poel, autoverzekering-expert bij Autoverzekering.nl, licht toe: “We zien een duidelijke stijging in de gemiddelde waardering van verzekeraars, doordat er beter geluisterd wordt naar de klant. Daarbij is de markt een stuk competitiever geworden, omdat we zien dat mensen vaker overstappen. Ook het aantal mensen dat meerdere malen is overgestapt, neemt steeds verder toe.” 

WA-verzekering van SNS scoort het hoogst
Verzekeraars die het goed doen, bieden vaak net wat extra’s. Bijvoorbeeld een vast aanspreekpunt bij schade of vervangend vervoer bij een WA-verzekering. SNS is de trotse winnaar in de categorie WA-verzekering en dankt die winst onder meer aan ruime openingstijden en een vast aanspreekpunt. Kevin Peters, Senior Manager bij SNS Verzekeren zegt hierover: “Wij zijn en blijven continu bezig om onze producten en diensten te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de klant. Zo meten we doorlopend de tevredenheid over de verzekeringsaanvragen en schadeafhandeling.”

Ruud van Hanswijk, Manager Verzekeren bij de Volksbank vervolgt: “SNS staat voor persoonlijke aandacht. Dit wilden we ook mogelijk maken in coronatijd, en als klanten niet in de gelegenheid zijn om langs te komen. Met de SNS Eén-tweetje app stel je je vragen snel en makkelijk aan je eigen persoonlijk adviseur. Zo heb je je adviseur altijd binnen handbereik.”

Winnende beperkt cascoverzekering af te sluiten bij FBTO
De verzekeringsmarkt wordt steeds transparanter, maar consumenten worden ook slimmer en kritischer. Het is dus van belang dat verzekeraars open zijn over de gang van zaken en als het even kan, de consument tegemoet komen in service. FBTO biedt klanten een no-claimbeschermer, waardoor die het recht verschaft om eenmaal per jaar schade te claimen zonder dat de premie wordt verhoogd. Ook de ruime openingstijden en goede tegemoetkoming bij een gestolen auto vonden consumenten bij FBTO doorslaggevend.

Op de vraag wat FBTO doet om ervoor te zorgen dat zijn polisvoorwaarden zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen van de klant, zegt Rogier de Weerd van FBTO: “Dat antwoord is niet heel ingewikkeld. Bij FBTO vragen we het gewoon aan onze klanten. Bij alles wat we doen en verbeteren, is de klant direct betrokken. Dus ook bij onze autoverzekering zit de klant aan het stuur. En zo weten wij wat we voor onze klant kunnen doen.”

Avéro Achmea winnaar onder Allriskverzekeringen
Een Allriskverzekering wordt alleen aangeraden als de auto nog heel nieuw is. Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de meeste consumenten (83,1%) het belangrijk vinden om schadedekking voor vandalisme te nemen, terwijl slechts de helft van de autobezitters er ook daadwerkelijk voor verzekerd is middels een Allriskverzekering. Bij Avéro Achmea heeft de klant de vrijheid om zelf het schadeherstelbedrijf te kiezen, wat niet vanzelfsprekend is. Slechts bij 6 van de 18 verzekeraars wordt dit aangeboden.

Avéro Achmea biedt een goede en ruime dekking, maar hier staat wel een hogere premie tegenover. John van Tol, Accountdirector Achmea Intermediaire Regie bij Avéro Achmea legt deze keuze uit: “De voorwaarden van onze Allriskverzekering, die alleen via het volmachtkanaal verkrijgbaar is, zijn zeer uitgebreid en daar staat een iets duurdere premie tegenover. Voor ons gaat in dit opzicht kwaliteit boven prijs.” Van Tol vervolgt: “Uiteraard doen wij aan klantonderzoek en we hebben een goed klantsignaalproces. Dit houdt in dat we in de jaarlijkse cyclus van product- en voorwaardenaanpassingen altijd kijken naar deze signalen. Deze klantsignalen komen niet alleen van consumenten, maar ook van onze binnendienst, accountmanagers en adviseurs zelf.”

Meer informatie over het Autoverzekeraar van het Jaar-onderzoek staat op de website van Autoverzekering.nl.

Bron: Autoverzekering.nl

Ook interessant voor u