Risicomanagement biedt kansen voor uw positionering

Risicomanagement biedt kansen voor uw positionering

Risicomanagement biedt kansen voor uw positionering

In gesprek met Gerard Rooks

Risicomanagement 10 apr 2023 2 minuten

Nog niet zo lang geleden was verzekeren een overzichtelijk vak. Met afgebakende diensten en producten. Maar de wereld verandert, de klant verandert en als adviseur wilt u meebewegen. Hoe onderscheidt u zich en voegt u nog meer waarde toe? Gerard Rooks is senior consultant Voorzie bij Avéro Achmea. Hij houdt zich bezig met het duurzaam succes van de adviseur. Zijn motto: “Om iets te krijgen wat je nog nooit had, moet je iets doen wat je nog nooit deed.” En zo kijkt hij ook naar risicomanagement. In dit blog beantwoordt hij de vraag: ‘Hoe positioneer ik mijzelf als risicomanager?’ Hieronder vindt u de belangrijkste zaken op een rij.

Ondernemers hebben behoefte aan een sparringpartner

Door opkomende technologieën, klimaatveranderingen en verdere digitalisering verandert de wereld om ons heen. Al die veranderingen brengen naast kansen, ook risico’s met zich mee. Met als gevolg dat ondernemers meer dan ooit behoefte hebben aan goed advies. En niet over verzekeren alleen. 

Herpositioneren om extra waarde toe te voegen

Positioneren is feitelijk niets anders dan uw relaties een reden geven om voor u te kiezen. Door te zorgen dat ze als eerste aan u denken als het gaat om risicomanagement. En die keuze is niet alleen op rationele argumenten gebaseerd. Een bekend voorbeeld: blindtesten voor bierliefhebbers. Fans proberen hun favoriete bier te herkennen tussen allerlei andere merken. En wat blijkt? Zelfs van de grootste merkenfans herkent nog geen 10 procent zijn favoriete biertje. Een voorkeur voor een merk gaat dus kennelijk meer om de beleving, dan om de smaak. Dat is niet anders in uw gesprekken met uw relaties. Want mensen onthouden van een gesprek niet zozeer wat er is gezegd, maar wel het gevoel dat ze eraan over hebben gehouden.

Zorg dat je een sparringpartner bent die meedenkt over hun bedrijfsrisico’s in relatie tot hun doelen. Dit biedt grote meerwaarde.

Neem uw kernwaarden als uitgangspunt

Bij het positioneren als risicoconsultant denkt u na over welk beeld u van uw kantoor wilt neerzetten. Welk gevoel wilt u oproepen bij bestaande en potentiële relaties? Neem de kernwaarden van uw dienstverlening hierbij als uitgangspunt:

  • Wat maakt uw kantoor onderscheidend?
  • Wat is de rol of functie voor de doelgroep?
  • Welk gevoel moet het oproepen bij uw relaties?
  • En hoe sluit het aan bij de doelen van uw relatie?

Kijk eens om je heen. Hoe gaan grote merken om met hun positionering? Ze investeren in evenementen en reclamecampagnes. Ze bouwen een verhaal, een gevoel rondom hun merk. En daarmee onderscheiden ze zich. Maar wat grote bedrijven kunnen, kunt u ook, op een andere schaal. Want als we kijken naar een dienst als risicomanagement, dan helpen we u graag op weg met de bovenstaande vragen voor uw positionering in te vullen.

Risicomanagement biedt kansen voor adviseurs

Ons vakgebied is in beweging. Als adviseur spreekt u niet alleen over verzekeren, maar ook over risico’s en preventie. Van verzekeringsadviseur naar trusted advisor. Risicogestuurd adviseren biedt waardevolle kansen voor u en uw klant. In dit webinar gaan we concreet in op hoe u dit aanpakt in de praktijk. Ervaren risicospecialisten zoals Martin Staveren komen aan het woord. 

Goed risicomanagement maakt ondernemen mogelijk 

Maak jezelf onmisbaar voor ondernemers en lees het complete verhaal over risicomanagement

Ook interessant voor u