Tip 1: Krijg inzicht in uw eigen leiderschapsstijl
Inzicht krijgen in elkaars communicatiestijlen is een eerste stap in deze situatie. De DISC-stijl, zoals Gerard Rooks beschreef in zijn blog, kan namelijk veranderen in crisis- of stresssituaties. Maar geldt dit ook voor u als leidinggevende? Nu de stress als gevolg van de coronamaatregelen toeneemt? Door bijvoorbeeld minder sociale contacten met collega’s, maar ook de combinatie werken, zorgen en onderwijzen. Welk effect heeft dit op uw stijl van leidinggeven? Ik zet de stijlen voor u nog even op een rij.
De leiderschapsstijlen in crisistijd…
• D-stijl managers zoeken vaak in een crisis naar de kortst mogelijke weg om uit te crisis te komen. Ze willen de vaart erin houden, besluiten nemen en daadkrachtig zijn.
• Terwijl S- en C-types juist pas op de plaats maken om dingen uit te zoeken en met een gedegen plan van aanpak te komen.
• De I-types zullen in een crisis veel aanwezig zijn, in online overleggen veel aan het woord zijn, en veelvuldig op zoek gaan naar nieuwe ideeën.
….en de verschillende persoonlijkheidsstijlen
• D = Daadkrachtig. Mensen met een D-stijl nemen als vanzelf het voortouw. Ze zijn van nature daadkrachtig, besluitvaardig, ambitieus en zien gemakkelijk het grote plaatje.
• I = Inspirerend. Wie de ‘I’ in zich heeft, heeft een hoge inspirerende en motiverende factor. Deze mensen zijn extrovert, goed in communicatie, worden blij van interactie en vernieuwing en brengen mensen samen dankzij hun charisma en tomeloze enthousiasme en energie.
• S = Sociaal. S-typen zijn sociaal, kalm en geduldig. S-mensen werken graag samen en zijn communicatief vaardig. Zij vinden het belangrijk om consensus in de groep te bereiken.
• C = Correct. Mensen met een C-stijl hebben de natuurlijke behoefte om alles te analyseren en te plannen. Vaak is dat ook hun grote kracht. Ze zijn nauwkeurig, streven naar perfectie en hechten waarde aan het werken volgens de juiste regels en procedures.
Merkt u dat u als leidinggevende nu juist geneigd bent om snel beslissingen te nemen om uit de crisis te komen? Wees hier bewust van. Ga het gesprek aan met een collega die hier anders tegenaan kijkt. Die misschien wat meer planmatig denkt. Het gaat namelijk niet om de snelheid waarmee ú over de finish komt. Het gaat erom met welke snelheid uw team over de streep komt.
Tip 2: Wees de haas in uw organisatie
Naast consultant bij Voorzie, ben ik ook actief als looptrainer. Iedere dinsdagavond geef ik bij onze lokale atletiekvereniging een groep recreanten training op de middellange en lange afstand. In de loopsport kennen we het fenomeen ‘haas’. Een tempomaker. Tijdens marathons hebben de toplopers ook zo’n haas. Deze haas staat in dienst van de loper die een duidelijk doel heeft. Zonder haas geen glorie. De tempomaker die atleten op sleeptouw neemt, kan een belangrijke bijdrage leveren aan het winnen van de race. In hoeverre bent u de haas voor de medewerkers in uw organisatie? Zijn ze betrokken bij uw plan? Weet iedereen concreet wat nu belangrijk is? En hoe zit het met vertrouwen?
Wees de haas. Als inspirerend voorbeeld laat u zien dat u voor bepaalde waarden staat om samen uw organisatie naar een hoger niveau te tillen. Op die manier haalt u het beste in de ander naar boven en krijgt u uw medewerkers mee.
Tip 3: Werk vanuit uw energie om de boodschap echt over te brengen
U heeft uw tactiek bepaald. Maar hoe zorgt u ervoor dat de boodschap ook echt overkomt? Een korte anekdote. Sinds kort hebben wij een puppy in huis. Een labrador retriever. In een van de boeken die ik las om me voor te bereiden op zijn komst - ja, ja, het is onze eerste hond - werd nadrukkelijk gezegd: “Een hond verstaat niet wat je zegt, het is de manier waarop je iets tegen hem zegt. Ze voelen je energie, en eigenlijk heb je geen woorden nodig.” Werkt dat bij mensen eigenlijk ook niet zo? Gewoon iets zeggen met de juiste energie.
Mensen luisteren echt naar wat je zegt en hoe je het zegt. Je toon en je woorden kunnen motiverend en overtuigend zijn als je dat wilt. Als je het op de verkeerde manier zegt of op een vervelende toon, dan heeft dat een negatieve impact op de ander. Je woorden hebben meer invloed dan je denkt.
Het is dus belangrijk om inspirerende woorden te gebruiken. Zeker in deze tijd met het vele thuiswerken en het toegenomen mailverkeer. Waarin we minder contact hebben met elkaar. En de gezelligheid op kantoor missen. Probeer daarom wat vaker bemoedigende woorden te gebruiken naar uw team, uw familie en de hond. Duik in de DISC-stijlen van uw medewerkers. Leef u in en maak het verschil. Juist in deze tijd. Wat voor de een inspirerend is, kan voor de ander juist tegenovergesteld werken. Welke bemoedigende zinnen of woorden heeft u de laatste weken gebruikt naar uw team of uw collega’s?
Of benieuwd hoe uw eigen DISC-profiel eruit ziet? Ik vertel u er graag meer over in een persoonlijk gesprek. Neem voor meer informatie contact met mij op via arno.brons@achmea.nl.