1. Krijg inzicht in communicatiestijlen
Nederlanders hebben de naam altijd direct te zijn. In de praktijk blijkt dit, zeker op zakelijk gebied, niet altijd het geval. Mensen vinden het lastig om feedback te geven en zijn bang om iets verkeerds te zeggen. Het voelt veiliger om niets te zeggen, of om erover te roddelen met collega’s. Dit komt het teamgevoel natuurlijk niet ten goede. Het is daarom belangrijk dat medewerkers leren hoe zij overkomen op een ander. Om uw medewerkers inzicht in hun eigen gedrag te geven, zijn er verschillende tests, zoals DISC. Tijdens een DISC training voor teams leren medewerkers ook elkaars communicatiestijlen beter kennen. Dit vergroot het begrip en leidt tot een betere samenwerking.
2. Formuleer een IK-boodschap
Het laatste wat we met feedback willen bereiken, is dat iemand zich aangevallen voelt. De IK-boodschap is een goede manier om feedback te formuleren. Het gaat vooral over wat iemand wil bereiken, en minder over de ergernis of belemmering die men ervaart. De ander kan daar weinig tegenin brengen, En is vaak sneller geneigd om mee te werken in plaats van in de verdediging te schieten.
Een IK-boodschap voldoet aan de volgende elementen:
Onderstaand voorbeeld geeft duidelijk het verschil weer tussen een JIJ-boodschap (a) en een IK-boodschap (b):
3. Denk aan de 3 B’s bij het ontvangen van feedback
4. Vergeet de complimenten niet
Als er iets misgaat, staan we vaak sneller aan het bureau, dan als er iets goed gaat. Jammer, want feedback en complimenten verbeteren de werksfeer. Het regelmatig delen van complimenten zorgt ook voor meer vertrouwen onderling. Feedback delen wordt dan weer makkelijker. En die feedback zorgt ervoor dat uw organisatie beter functioneert. Een win-win situatie dus.
Om er zeker van te zijn dat een compliment op de juiste manier overkomt, gebruikt u ook hier de IK-boodschap. Bijvoorbeeld: “Merel, ik was echt onder de indruk van jouw presentatie van net.”