Rob is directeur-eigenaar van DNA Verzekeringen. Zijn kantoor opereert in twee nichemarkten: die van botenbezitters en van zeer vermogende particulieren. “Jachtverzekeringen zijn na 21 jaar nog altijd onze hoofdactiviteit. De markt voor vermogende klanten bedienen we sinds 2013. Toen werden we aandeelhouder in een volmachtbedrijf.” Zijn kantoor telt 7 man personeel en werkt razend efficiënt dankzij ver doorgevoerde digitalisering. Die komt uitstekend van pas nu iedereen sinds maart vanuit huis werkt. “Zo kan het werk doorgaan. Al lopen extraatjes, zoals een training Teambuilding & Leiderschap (DISC) op locatie voor het hele team, nu wel vertraging op. Die zou goed kunnen bijdragen aan een effectievere samenwerking en de sfeer in het team."
Tussen de regels door luisteren
“Die verzekeringen zijn ons werk, maar ze zijn niet zo heel fascinerend”, zegt hij nuchter. “Het menselijk gedrag des te meer. Dat heeft altijd al mijn interesse gehad. Jaren geleden volgde ik al eens een mediationcursus en een opleiding tot personal coach.” Ze brachten hem inzicht in verschillende denkwijzes, in hoe mensen tot bepaalde keuzes komen. “Vertaald naar mijn eigen praktijk weet ik dat ik niet teveel zelf moet kletsen. Als adviseur moet ik juist naar relaties luisteren. Op zoek gaan naar de vraag áchter de vraag. Dat is ook het geval in mijn positie als werkgever in relatie tot mijn medewerkers. "Die ‘antenne’ wilde hij verder ontwikkelen. “Meer weten over gedrag. Over hoe bepalend iemands persoonlijkheid is in de communicatie.”
‘We moeten verschillen juist benutten’
De training van Avéro Achmea kwam dan ook als geroepen. “Het is een snelle, eenvoudige methode waarvoor ik niet 6 maanden in de schoolbanken hoefde te zitten. Je moet er wel voor open staan om met de billen bloot te gaan. Want het gaat vooral over jou. Over jouw eigen persoonlijkheid. De methode maakt heel duidelijk wat voor type je zelf bent. Waarom jouw contact met de ene persoon goed gaat en waarom het met andere types botst. Stel, je houdt zelf van snelheid en van vlot zakendoen. Je wordt ongeduldig – of raakt zelfs geïrriteerd – als iemand de tijd neemt om heel secuur allerlei details door te nemen. Dan is het prettig te beseffen dat ook die eigenschap zijn nut heeft. Dat die ‘Pietjes Precies’ jou juist aanvullen waardoor je uiteindelijk samen succes hebt. Deze training geeft je dat inzicht. Het is geen hogere wiskunde. Het laat zien hoe verschillende eigenschappen samen kunnen leiden tot optimale samenwerking en top dienstverlening aan relaties.”
‘Het doet iets met de groepsdynamiek’
“Voor mij als werkgever komt daar nog iets anders bij: dit inzicht zal er ook toe leiden dat medewerkers zich meer gewaardeerd voelen. Bijvoorbeeld degenen die vaak op de achtergrond blijven. Dat gaat absoluut iets positiefs doen met de groepsdynamiek."
Sollicitanten doen een DISC-test
Waar hij de training op locatie voor medewerkers voorlopig even in de ijskast zet, past hij de methode wel al toe in sollicitatieprocedures. “Enkele maanden geleden heb ik een kandidaat na het eerste gesprek een korte DISC-test laten doen. Ik vind persoonlijke eigenschappen namelijk veel belangrijker dan diploma’s of ervaring.” Het persoonlijkheidsprofiel dat eruit rolde, was de basis voor het tweede gesprek. “Reken maar dat je dan heel andere gesprekken hebt dan normaal. Je hebt het dan over iemands sterke punten, verbeterpunten, gedrag. En of dat allemaal past bij de functie en in het team.”
‘Je begrijpt waarom iemand doet zoals hij doet’
De DISC-methode draagt ook bij aan de adviesrelatie met relaties vindt Rob. “Om voor mezelf te spreken: ik zit het liefst met een ondernemer aan tafel. Gesprekken gaan dan vanzelf over kansen, uitdagingen, innovaties. Daar houd ik van. Maar vanwege mijn tak van sport komt het natuurlijk ook voor dat ik met de analisten of boekhouders van een bedrijf spreek. Mensen die tot ver achter de komma polisvoorwaarden uitpluizen. Dat staat haaks op waar ik warm van wordt. Maar dat doet er niet toe, omdat ik dankzij de DISC-methode begrijp waarom ze dat doen: ze zijn er goed in én ze hebben hart voor de zaak. Dat besef zorgt ervoor dat je rekening houdt met hoe anderen tegen zaken aankijken. En verlopen ook zulke gesprekken prettig en goed, ondanks die verschillen in persoonlijkheid.”