REDEN 1: BUSINESS CONTINUITY MANAGEMENT (BCM) IS BITTERE NOODZAAK VOOR ONDERNEMERS
Godert: “Veel bedrijven hebben geen plan B. Grote bedrijven hebben weliswaar protocollen voor als er iets gebeurt. Maar als je even doorvraagt, blijkt er soms nog ruimte voorverbetering. Kleinere ondernemers hebben vaak helemaal geen plan achter de hand voor hun bedrijfscontinuïteit. Dat intrigeerde me. Daarom ben ik deze opleiding gaan volgen. Het is immers maar de vraag of ondernemers in de toekomst al hun risico’s kunnen blijven verzekeren. ‘Aan de voorkant’ andere paden bewandelen, zoals BCM, lijkt me onvermijdelijk. Als adviseur kun je je relaties daarmee op weg helpen. Ik deed dat al, maar mijn vragen waren vooral gericht op het verzekeringsadvies. Met de handreikingen en
tools uit de opleiding stip ik nu alle aspecten van hun bedrijfsprocessen aan. Heel gericht, gestructureerd, gedetailleerd en concreet. Zo heb je snel in de gaten wat ze in het kader van BCM nog moeten en kunnen regelen.”
REDEN 2: DE BCM-OPLEIDING GEEFT MIJ COMMERCIEEL KANSEN
Godert: “Als je BCM-adviezen nog niet als dienst aanbiedt, is deze opleiding een uitstekende manier om daarmee te starten. In 4 ochtenden leer je de beginselen ervan. Ik kan er als ‘starter’ in BCM-advies uitstekend mee vooruit. De BCM-tool uit de opleiding is een hele goede handreiking om in gesprek te gaan met een ondernemer. Ik kan er stap voor stap mee bespreken wat mijn relatie kan en moet doen als er echt een calamiteit gebeurt. Denk aan een brand waardoor hij zijn pand niet in kan. Zulke concrete adviezen passen in de tijd van nu, waarin ‘polisverkoop’ langzaam plaatsmaakt voor adviezen in de breedte.”
REDEN 3: DE ONLINE OPLEIDING BIEDT GENOEG INTERACTIE
Godert: “Mijn voorkeur gaat uit naar fysieke bijeenkomsten. Daar ben ik niet uniek in, denk ik. Je pikt dan net wat beter non-verbale signalen op. Ook het doorvragen, het reageren op anderen verloopt dan wat soepeler. Toch was er tijdens deze online training genoeg interactie. Wat daarbij hielp, is dat we met z’n allen inmiddels wel gewend zijn geraakt aan ‘op afstand werken’. Online vergaderen of klantgesprekken voeren, is heel gewoon geworden. Een online opleiding past er prima bij in dat rijtje. Als ik nu door mijn aantekeningen blader die ik tijdens de lessen maakte, zie ik hoeveel ik in korte tijd heb opgestoken.”
REDEN 4: DE AANDACHT VOOR CRISISMANAGEMENT MAAKT DE OPLEIDING COMPLEET
Godert: “
Crisismanagement ligt in het verlengde van BCM. Een opleiding die ook daar aandacht aan besteedt, geeft jou als adviseur extra bagage. Die kun je inzetten om je relaties te adviseren over de directe nasleep van een calamiteit. Zo help je hen daar weloverwogen op te reageren. Daardoor zal de ratio overheersen op momenten dat het ertoe doet. En niet de paniek, de chaos of de onzekerheid. Dat helpt schade te beperken, zoals imagoschade. ‘Communicatie’ is hierbij de sleutel en de trainers besteden daar volop aandacht aan. Het blijft niet bij theorie alleen: je oefent scenario’s, bekijkt filmpjes van waargebeurde cases waar het wel of juist niet goed is gegaan. Dan zie je meteen hoeveel impact gebrek aan crisismanagement kán hebben op de bedrijfscontinuïteit. Ik ben ervan overtuigd dat het uitrollen van BCM niet zonder crisismanagement kan.”
Benieuwd naar de ervaringen van andere adviseurs die de opleiding BCM volgden? Lees dan het verhaal van Norbert Bakker en Miranda Zwarthoed.