Zwarte doos verplicht voor auto’s vanaf 2022
Europa verplicht een zwarte doos op auto’s, bestelwagens, vrachtwagen en bussen. Nieuwe modellen moeten vanaf 6 juli 2022 uitgerust zijn met een zwarte doos. Vanaf 7 juli 2024 behoort een EDR tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die in Europa nieuw verkocht worden.
Wat doet een Event Data Recorder in auto’s?
Het is niet zo dat auto’s een grote stalen doos aan boord krijgen. De techniek is ingebouwd in de systemen van de auto. Dat maakt een auto wel zo’n € 100 duurder.
Een EDR houdt verschillende technische waardes van een auto in de gaten. Zo kan je achteraf bijvoorbeeld de snelheid, het motortoerental, de stuuruitslag en remkracht teruglezen. De gegevens worden alleen opgeslagen als de EDR een ongeval detecteert. De data van 30 seconden voor het ongeluk en 10 seconden erna worden dan opgeslagen.
Niet iedereen kan bij de gegevens
Hoewel sommigen zich wellicht druk maken om de privacy, is het belangrijk om te weten dat verzekeraars geen toegang krijgen tot de zwarte doos. Ook worden gesprekken tussen passagiers niet opgenomen, zoals dat bij de piloot van een vliegtuig wel gebeurt. In de regelgeving staat dat alleen de nationale overheid en fabrikant toegang kunnen krijgen tot de zwarte doos. De autobouwer heeft toegang om de veiligheid van auto’s te verbeteren.
Een snelheidsbegrenzer wordt ook verplicht
Naast de zwarte doos wordt ook de Intelligent Speed Assist (ISA) vanaf 6 juli 2022 verplicht. Deze automatische snelheidsbegrenzer stelt de bestuurder op de hoogte wanneer er te hard met de auto wordt gereden. De fabrikant kan ervoor kiezen de auto zo in te stellen dat het motorvermogen op zo’n moment verminderd of zelfs geremd wordt. Maar je houdt als bestuurder volledige controle. Wanneer je het gaspedaal indrukt, gaat de auto gewoon harder.
Bron: Autovisie