5 tips voor uw transitie naar Koploper in advies
Voor adviseurs met een gezonde toekomstambitie heeft De Louw een aantal belangrijke tips. Om de knoop door te hakken en ook de stap te zetten. Om koploper te worden en uw bedrijf te verduurzamen.
1. Stel de klant centraal
Om te weten wat uw relatie nodig heeft, is een goed ontwikkeld bedieningsmodel en verdienmodel nodig. Daarmee kunt u uw dienstverlening versnellen en verbeteren. Bent u bereikbaar? Is de drempel laag genoeg voor uw relaties? Voor welke zaken nemen ze contact met u op, en voor welke zaken zou u willen dat ze contact opnemen? Een goed bedieningsmodel biedt controle over uw contactmomenten. Proactief zeker 2 keer per jaar, want u moet altijd weten wat er speelt bij uw relatie. Alleen dan kunt u tijdig en concreet adviseren over de belangrijke beslissingen voor diens organisatie. En dat gaat verder dan zijn verzekeringsportefeuille.
2. Zet in op risicobeheersing
In een duurzame klantrelatie draait alles om risicomanagement. Elke verandering, elke investering en iedere verhuizing, overname of nieuwe bedrijfsactiviteit brengt risico’s met zich mee. Als adviseur kunt u die veel beter overzien dan uw relatie. Bovendien kijkt u als buitenstaander met een objectieve blik. Draagt de verandering bij aan de bedrijfsdoelen? Wegen de baten op tegen de lasten? Is de verandering duurzaam? Welke visie heeft uw klant en welke beweging willen ze gaan maken? Door de juiste vragen te stellen draagt u in belangrijke mate bij aan het nettoresultaat van uw relatie.
3. Ontwikkel uw organisatie
Trek nieuwe, jonge mensen aan. Traineeships zijn daarvoor geschikt. Of een traject voor werken en leren, een zogenaamde bbl-opleiding. We hebben een prachtig vak en dat moeten we blijven ontwikkelen. Net als onze medewerkers. Maak keuzes die gericht zijn op de dienstverlening die het beste past bij uw toekomstige organisatie. Welke Wft-diploma’s zijn daarvoor nodig, welke Permanente Educatie (PE). En welke opleidingen kunt u aanbieden om het vak interessanter te maken. Met meer kennis in huis van risicomanagement en bedrijfskunde kunt u uw relaties veel breder adviseren én bent u interessanter voor jonge, hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt. De ontwikkeling van kennis in uw bedrijf is een absolute voorwaarde om ook in de toekomst uw zorgplicht te blijven uitoefenen. En om een aantrekkelijke werkgever te blijven.
4. Innoveer gericht
Maak duidelijke keuzes. Welke portfolio past in uw toekomstbeeld? Schade, zorg, inkomen, agrarisch, particulier of zakelijk; misschien moet u niet alles blijven doen wat u altijd deed. Dat geldt ook voor uw partners. Moet u echt elke verzekeraar vertegenwoordigen? Met een strategische partnerkeuze kunt u uw organisatie aansluiten op de platforms die uw organisatie het beste ondersteunen. Zodat u meer tijd overhoudt voor maatwerkadviezen.
5. Stuur bij waar nodig
Zorg voor eigenaarschap. Uw bedrijf transformeren doet u niet alleen. Alles valt of staat bij de juiste mensen op de juiste plek, en precies op het goede moment. U kunt dat proces aansturen, maar het zijn uw mensen die het moeten doen. Daarom is het belangrijk dat zij uw missie en visie ondersteunen, en eigenaar zijn van hun rol in het proces. Als dat eenmaal loopt, dan gaat uw transitie grotendeels vanzelf.