Risicomanagement is ‘van’ iedereen
Ik wist hem te vertellen over ons zeer recente onderzoek. Dat ging over hoe zakelijke relaties risicomanagement ‘beleven’. Een belangrijke conclusie is, dat MKB-klanten vinden dat ze hun risico’s aardig in beeld hebben. Zo zien ze in, dat een grote calamiteit hun ondergang kan betekenen. Wat ze niet hebben: inzicht in hoe ze het doen ten opzichte van concurrenten. Daarnaast zijn er veel bedrijven die niet weten hoe zij het bewustzijn over risico’s kunnen vergroten. En hoe zij risicomanagement ‘van iedereen’ in de organisatie maken. Mooi dat bedrijven zien, dat niet alleen de eigenaar of controller risicobewust moet zijn, maar ook de medewerkers. Hier ligt dus een schone taak voor risicoadviseurs. Dit zijn bij uitstek de mensen die zakelijke klanten kunnen helpen met zogenoemd communicatief risicomanagement.
Pak je rol van risicoadviseur
Míjn advies: pak die rol! Zorg dat risicomanagement op de agenda komt van het managementteam van je klant. Zorg ervoor dat jij de inspirator wordt om risicomanagement handen en voeten te geven. Dat het besef groeit dat de kennis uit alle organisatielagen cruciaal is. Want alleen zo breng je álle risico’s – groot en klein – in beeld.
Hoe ver ga jij?
Stel jezelf de vraag: hoe ver ga jij in jouw advies aan zakelijke relaties? Heb jij met jouw klant al een continuïteitsplan ontwikkeld voor na een calamiteit? Want steeds meer grote afnemers verplichten hun leveranciers daartoe. Zij willen leveringsgaranties en zo’n plan hoort daarbij. Heb je die niet, dan kun je vaak niet eens zaken doen. Adviseurs die hun klanten helpen met hun zogenoemd Business Continuity Management leveren echt toegevoegde waarde.
Een sessie die inspireert
We vertellen je hier graag meer over. Op 11 januari organiseert Voorzie een inspiratiesessie over communicatief risicomanagement en Business Continuity Management. Als je dan toch vooruit kijkt naar een mooi nieuw jaar, noteer deze datum dan alvast in je agenda. En laat je op die dag inspireren!
Gerard Rooks
Consultant Voorzie