DISC is een persoonlijkheidsmodel aan de hand van kleuren. Ze geven inzicht in het eigen gedrag en dat van collega’s. De Zwitserse psychiater Carl Jung beschreef al dat mensen diepgewortelde persoonlijke voorkeuren hebben op basis waarvan ze communiceren en handelen. Die voorkeuren bepalen in grote mate hoe iemand situaties aanpakt of beoordeelt.
Waarom DISC?
“Hoe je het ook wendt of keert: mensen zijn verschillend in gedrag en in communicatie”, vertelt Arno.“Kennen en begrijpen teamleden – inclusief leiders – hun eigen voorkeuren? Dan kunnen ze beter met elkaar communiceren en productiever samenwerken.”Waardevol aan de DISC-methode is volgens Arno dat mensen dankzij het model gemakkelijker over zichzelf praten. Of beter begrip kunnen opbrengen voor de ander.“Het DISC-model maakt, zonder waardeoordeel, zichtbaar waar het zwaartepunt van iemands persoonlijkheid ligt. We hebben al vaker meegemaakt dat iemand ontdekt in de categorie ‘daadkrachtig’ te vallen en concludeert dat hij daardoor soms als ‘te direct’ overkomt. Zelfs als bot wordt ervaren. Da’s goed om te weten, dan kun je daar rekening mee houden in je communicatie.”
Leiderschapscapaciteiten
Vooral in de zoektocht naar leiderschap is die kennis waardevol. Al is het volgens Arno een misverstand dat je met het benoemen van één persoonlijkheidskenmerk de ‘heilige graal’ van het leidinggeven te pakken hebt. “Wat je wel kunt zeggen: mensen die zich kunnen identificeren met één van de vier DISC-stijlen hebben allemaal de capaciteiten in zich om een effectieve leider te zijn.”
Die stijlen zien er zo uit:
D = Daadkrachtig
Mensen met een ‘rode’ D-stijl nemen als vanzelf het voortouw. Ze zijn van nature daadkrachtig, besluitvaardig, ambitieus en zien gemakkelijk het grote plaatje. Daardoor gaan ze een confrontatie niet uit de weg en hebben ze geen problemen met delegeren. Ze zijn dan ook het meest tevreden en productief als ze een leidinggevende rol hebben. Hun leiderschapsstijl: sterk, direct, enigszins dominant. Ze zijn kritisch op anderen, maar ook op zichzelf. Als zij richting geven, zijn mensen geneigd ze te volgen zonder discussie.
I = Inspirerend
Wie de ‘I’ in zich heeft, heeft een hoge inspirerende en motiverende factor. Deze mensen zijn extrovert, goed in communicatie, worden blij van interactie en vernieuwing en brengen mensen samen dankzij hun charisma en tomeloze enthousiasme en energie. Mensen willen graag bij zulke personen in de buurt zijn, simpelweg vanwege hun natuurlijke aantrekkingskracht. Leiders met een hoge I-factor zijn sterk in het creëren van een hecht team. Ze weten vaak ook met humor de angel uit discussies te halen en zijn door hun optimisme in staat om anderen te laten geloven dat alles mogelijk is.
S = Sociaal
Is je persoonlijkheid het meest verwant aan de S-persoonlijkheidsstijl? Dan ben je waarschijnlijk een sociaal, kalm en geduldig persoon. ‘S’-mensen werken graag samen en zijn communicatief vaardig. Zij vinden het belangrijk om consensus in de groep te bereiken. Ook streven ze als vanzelf naar een respectvolle, positieve sfeer en een harmonieuze omgeving waarin wederzijds voordeel valt te behalen. S-stijl-leiders hebben oprechte interesse in en oog voor anderen. Ze kunnen goed luisteren en staan open voor andermans ideeën en oplossingen. Ook weten ze effectief te bemiddelen bij conflicten in een stressvolle omgeving. Dit alles maakt dat mensen hen zien als betrouwbaar.
C = Correct
Past je persoonlijkheid het meest bij een C-stijl? Grote kans dat je dan graag georganiseerd en methodisch werkt. Mensen met ‘een hoge C’ hebben de natuurlijke behoefte om alles te analyseren en te plannen. Vaak is dat ook hun grote kracht. Ze zijn nauwkeurig, streven naar perfectie en hechten waarde aan het werken volgens de juiste regels en procedures. C-leiders vragen van hun teamleden de hoogste kwaliteit en motiveren hen om beslissingen goed te overdenken.
Geef kleur aan je team
“Met een DISC-model maak je een blauwdruk van de persoonlijkheid van mensen. Let wel, zonder stereotypering. Het model toont alleen aan welke facetten het dichtst bij iemands persoonlijkheid liggen. DISC is geen doel maar een middel om de juiste persoonlijkheid bij de juiste behoefte te zoeken.” Arno adviseert organisaties dan ook om ‘kleur aan teams’ te geven. “Dat leidt tot goed geoliede, communicatief vaardige teams mét een effectieve leider.”