De meeste adviseurs hebben hun kennis prima op orde. Ze verstaan hun vak en blijven up-to-date. Onze Blauwdruk is dan ook vooral bedoeld om een blik op de toekomst te werpen. En belangrijke randvoorwaarden zoals de profilering, het gezicht naar de klant toe. Zaken als menselijk gedrag, in relatie tot kernwaarden en processen, hebben daar grote invloed op.
Als adviseur wilt u relevant blijven voor uw relatie
Processen die 5 jaar geleden voldeden, kunnen vandaag tekortschieten. Dat heeft te maken met veranderingen in wetgeving en technologie, maar ook met de verwachtingen van klanten. Mensen zijn, door internet, beter geïnformeerd. Ook het aantal aanbieders van producten slinkt. Door fusies bijvoorbeeld, en dat heeft impact op elke adviesorganisatie. Meebewegen met al die veranderingen is nodig om relevant te blijven als adviseur.
De Blauwdruk die we met Voorzie aanbieden is een visiekaart. Een plan dat we ontwikkelen met het bedrijf, om te werken aan een toekomstbestendige organisatie. Te beginnen met een brainstormsessie. Daar betrekken we het liefst zoveel mogelijk mensen bij, van alle niveaus in de organisatie. De vraag die we de deelnemers voorleggen: hoe zie je het kantoor over 5 jaar van nu voor je? Begin met een blanco vel papier en teken het bedrijf eens uit volgens jouw ideeën. Wat doe je straks anders dan nu? Welke specifieke klantgroepen heb je dan, welke producten lever je, en hoe ziet je dienstverlening eruit? En de hamvraag: welke normen en waarden horen daarbij?
Nadenken over kernwaarden is belangrijk
Met de juiste kernwaarden kan de adviseur zich onderscheiden van de rest van de markt. Om een voorbeeld te noemen van een veelgenoemde kernwaarde: professionaliteit. Daar zullen de meeste medewerkers zich wel in herkennen. Jazeker, zeggen ze, wij zijn professioneel, dus dat is alvast in orde. Maar wil een kernwaarde bijdragen aan de ambitie van een organisatie, dan moet die eerst goed omschreven worden. Een stap terug doen dus. Wat is onze definitie van professionaliteit? En waaruit blijkt dat wij professioneel zijn? Is dat binnen 3 keer overgaan de telefoon opnemen? Is het op tijd beginnen en stoppen met een vergadering? Is het de manier waarop we ons profileren op LinkedIn? Als er op al die vragen een duidelijk antwoord is, kan het bedrijf aan de slag om zich te verbeteren en profileren.
Betrokkenheid geeft de Blauwdruk draagvlak