Oodit Riskplan wint innovatiepitch op event Voorzie

4 jun 2017
Nieuws

Oodit Riskplan werd tijdens het Innovatie Event Risicomanagement van Voorzie uitgeroepen tot meest aansprekende start-up. Het initiatief van Koen Willems, dat de innovatieve ideeën van vier andere start-ups achter zich liet, biedt één software-oplossing ter ondersteuning van het complete risicomanagementproces. “We maken de wereld veiliger met een gebruiksvriendelijke, betaalbare en betrouwbare tool.”

Bijna zeventig adviseurs waren uitgenodigd voor het innovatie-event in het inspirerende Hoofdzendgebouw Radio Kootwijk. Achmea-directeur Jack Hommel benadrukte dat Avéro Achmea al sinds 2009 inzet op de waarde van een goed advies. "Daarbij willen we het intermediair ondersteunen met kennis, inspiratie en willen we in co-creatie nieuwe mogelijkheden verkennen. Met Voorzie willen we het intermediair helpen de nieuwe wereld vorm te geven. Vandaar dat we vandaag aandacht vragen voor innovaties van start-ups op het gebied van risicomanagement. Vandaag vijf pitches die van waarde zijn voor het intermediair en daarmee voor de klant.”

Voor de start-ups hun pitches deden, verzorgde Sarah Bennink Bolt, een van de zestien leden van het huidige Nuon Solar Team, een wervelende presentatie over het succes van hun zonneauto’s op de World Solar Challenge. Het team werd zes keer wereldkampioen van de acht keer dat het meedeed. De laatste keer, in 2015, bedroeg het verschil na 3.000 kilometer met nummer twee slechts 8 minuten. Een paar van de geheimen van het team: de wil om te winnen, de hechtheid van het team en tegelijkertijd de diversiteit van de verschillende teamleden, de bereidheid om out of the box te denken en snel een plan aan te passen en verbeteringen aan te brengen, het niet teren op bestaande successen, maar iedere keer met een nieuw team weer van nul af aan te beginnen en het vieren van nieuwe successen. “Toen het team in 2015 met acht minuten verschil wereldkampioen werd, heeft ieder teamlid te horen gekregen waarom nu juist hij of zij dat verschil heeft gemaakt.”

VIJF INNOVATIEPITCHES VOOR ADVISEURS

De vijf pitches van de start-ups werden beoordeeld volgens de Dragon’s Den methodiek. Een jury, bestaande uit Maria Dorresteijn (freelance risico consultant), Pieter Louter (directievoorzitter Centraal Beheer) en Willem Vreeswijk (VVP en New Financial Forum), beoordeelde de ideeën en riep Oodit Riskplan van Koen Willems, die ooit bij Interpolis werkte, uit tot winnaar. Volgens Willems hoeven risicobeheer en preventie niet ingewikkeld te zijn en kun je er snel en eenvoudig voordeel mee behalen. Bedrijven kunnen direct met de tool aan de slag, de tool is betaalbaar, gebruiksvriendelijk en helpt bedrijven risico’s te organiseren, analyseren en met eigen teams te beheren. Een uitstekende tool ook voor adviseurs die zich als risicomanager willen profileren bij hun klanten. Voorzie stelt de winnaar een advertorial in VVP ter beschikking om het eigen bedrijf aan te prijzen. 
Een andere sterke pitch werd gehouden door David Bornebroek van Risk Factory uit Twente. Dit concept, dat de wereld veiliger wil maken, richt zich nu nog op kinderen van de basisschool. Later volgt ook de doelgroep senioren. Risk Factory is een ervaringsfabriek en laat kinderen beleven hoe je zelfredzamer en beter voorbereid kunt zijn op onveilige situaties. Dit doen zij met o.a. serious gaming in een hangar die is omgebouwd tot levensecht ‘dorp’. Nu al hebben 5210 leerlingen van groep 8 ervaringen opgedaan met tal van gesimuleerde risico’s (verkeer, brand, alcohol, internet). De ervaring is dat driekwart van de deelnemers de intentie heeft om preventie- en veiligheidsmaatregelen te nemen.
Skylab Analytics, in 2016 opgericht door de Portugees André Tavares, integreert kunstmatige intelligentie met satellietbeelden. Daarmee kunnen uiterst nauwkeurige voorspellingen worden gedaan voor bijvoorbeeld de landbouw of de verzekeringsindustrie.

Scott Henry wil vanuit Engeland met LeakBot Nederland veroveren. Met deze eenvoudig aan te brengen tool kunnen snel en eenvoudig verborgen lekkages in woningen worden opgespoord. Voor verzekeraars is dit de grootste kostenpost bij schadeverzekeringen.
Total Blackout, een initiatief van de multinational Thales, helpt bedrijven beter voorbereid te zijn op de gevolgen van een cyberaanval. Edward Faber liet zien hoe bedrijven bewuster worden van cyber crime door een combinatie van een serious game en een training. Het laat onder meer zien wat de impact is van cyber crime, hoe je daar als verantwoordelijke mee omgaat en wat de gevolgen zijn van beslissingen. Doel is preventie en de impact van een cyber aanval te verkleinen.