Masterclass Lean Management, voor wie ‘goed genoeg’ niet genoeg is

16 okt 2018
Nieuws

In elk bedrijfsproces zit verbeterruimte, ook in die van advieskantoren. Maar hoe grijp je die? De 2-daagse Masterclass Lean Management van Voorzie en Nyenrode Business Universiteit helpt adviseurs op weg. “Hier leren ze hoe ze verspillingen detecteren, elimineren én hun interne processen verbeteren”, vertelt mastertrainer Edwin Vos. “Daar hebben klanten uiteindelijk profijt van. Wie continu verbetert, versterkt eenvoudigweg zijn concurrentiepositie.”

Edwin is in het dagelijks leven adviseur Continu Verbeteren en Agile coach bij Achmea. Hij is al jaren thuis in Lean management. Sterker nog, samen met zijn collega’s maakte hij Lean werken binnen Achmea gemeengoed. Een voorbeeld voor andere bedrijven, getuige de bezoekers die Achmea ontvangt. “Ook scholen weten de weg naar ons te vinden. Zelfs in Japan, toch de bakermat van Lean werken, is bekend dat Achmea deze manier van werken heeft omarmd.”

‘Dáár valt winst te behalen’
Bij Lean werken draait alles om het optimaliseren van de standaard processen. Ook in de dienstverlening. “Stel jezelf een vraag als ‘Hoe lang moeten mijn klanten wachten tot ze worden geholpen?’ Of: ‘Lopen mensen bij mij opvallend veel rond omdat mappen en dossiers niet binnen handbereik liggen?’ En: ‘Benutten medewerkers de mogelijkheden van dat ene systeem eigenlijk wel?’ Het zijn de alledaagse processen waar misschien veel winst valt te behalen. In tijd en in service.”

Bewust worden van verspilling
De Masterclass maakt adviseurs bewust van verspilling. Gedurende 2 intensieve dagen duiken ze in de Lean-theorie en doen ze vooral heel veel praktijkervaring op. Dat gebeurt in de simulatieomgeving van het Nyenrode Lean Institute. Edwin: “Daar bootsen we een fabrieksomgeving na waar vliegtuigonderdelen worden geproduceerd. Deelnemers gaan hier zelf aan de slag met opdrachten. Dan ervaren ze welke verspillingen er – ongemerkt – gepaard gaan in zo’n productieproces. Denk bijvoorbeeld wachten op een collega of klant omdat het proces niet goed verloopt. Aan ‘overbewerking’ omdat je meer doet dan de klant eigenlijk heeft gevraagd. Aan een te grote voorraad waardoor je veel tijd kwijt bent aan ‘zoeken’”, somt hij op. “Daarna doen we hetzelfde in een bankomgeving.”

Leren door te doen
Het ‘zelf doen’ is volgens Edwin meteen ook de kracht van de Masterclass. Deelnemers ervaren dat eveneens zo. In een evaluatie schreef 1 van hen: ‘Geen ellenlange PowerPoint-presentaties met teveel tekst op een sheet. Niet de ene na de andere theorie waarbij je het gevoel krijgt naar een monotoon praatprogramma te kijken. Gewoon korte stukken verdiepende theorie en methodes die je vervolgens zelf in de praktijk brengt.’

‘Lean werken is geen eenmalige exercitie’
De Masterclass prikkelt het bewustzijn, leert adviseurs met een andere blik kijken naar processen. “Daarnaast bieden we concrete handreikingen voor verbetering. Het opstellen van simpele werkinstructies bijvoorbeeld. Ook aan het vastleggen en borgen van verbeteringen besteden we uitgebreid aandacht. Lean werken is geen eenmalige exercitie. Continu verbeteren moet een tweede natuur zijn voor wie een sterke concurrentiepositie wil. Voor wie ‘goed genoeg’ nooit genoeg is.”