Beantwoord deze 5 vragen
Zoek en vind verbeterruimte door uzelf steeds ‘waarom’-vragen te stellen. Stel, uw bezoek moet altijd lang wachten bij de receptie. Uw receptioniste heeft namelijk erg veel tijd nodig om de juiste contactpersoon te vinden. Klant ontevreden, collega’s ontevreden (“want waarom is die receptioniste altijd zo tráág?”). Maar is dat wel terecht? In deze 5 ‘waarom’-vragen komt u daarachter:
‘Ontslaan dan maar?’
Heeft u deze antwoorden boven tafel, dan weet u dat het ontslaan van de receptioniste onterecht zou zijn. Bij een onveranderde situatie loopt een nieuwe collega immers tegen hetzelfde probleem aan. De oplossing zit hem in betere afspraken maken met leveranciers en het standaard trainen van de receptionistes in de systemen waarmee ze werken.
Slimmer werken
Dit is nou ‘lean werken’. Het kenmerkt zich door slimmer te werken, niet per se harder. In de 2-daagse Masterclass Lean Management van Voorzie en Nyenrode Business Universiteit leert u zo naar uw processen te kijken, mede dankzij de simulatieomgeving van het Nyenrode Lean Institute. Benieuwd? Klik hier voor meer informatie over deze Masterclass Lean Management.
Arno Brons
Managing consultant Voorzie