Reparatiekosten hoger en herstelproces langer

Brandgevaar bij elektrische auto: zo gaan verzekeraars ermee om

Nieuws 15 mei 2023 1 minuut

De overheid wil dat er vanaf 2035 alleen nog maar auto’s verkocht worden die geen schadelijke stoffen achterlaten. Elektrische auto’s rijden inderdaad een stuk duurzamer dan benzine- en dieselwagens. De voordelen van emissieloos rijden zijn bekend. Maar elektrisch rijden kent ook gevaren. Hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Elektrische autobrand is moeilijker te blussen
De markt voor elektrisch rijden groeit razendsnel. Wereldwijd is Nederland een van de koplopers: 1 op de 20 personenauto’s rijdt op dit moment elektrisch of hybride. Daarmee stijgt ook het aantal branden dat ontstaat doordat de batterij van een voertuig in brand vliegt. En brandende elektrische auto’s zijn lastiger te blussen dan een gewone auto. Dat komt door de lithium-accu’s en kunststoffen die bij de productie van de auto worden gebruikt. 

Door een chemische reactie in de lithium-accu's kunnen de accucellen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij andere cellen. Na het blussen lijkt het dan alsof de autobrand uit is. Maar een accubrand kan tot wel 24 uur na de brand vanzelf weer aanwakkeren. U kunt zich voorstellen dat de brandweer niet klokje rond kan blussen. Daarom gebruikt de brandweer vaak ook een dompelbad. Om er zeker van te zijn dat er geen nieuwe brand ontstaat, wordt de elektrische auto ondergedompeld in deze met water gevulde container.

Een elektrische auto heeft ook bij het opladen te maken met warmteontwikkeling. Brand kan daarom ook ontstaan door een gebrekkige of beschadigde kabel of laadpaal, problemen met het batterijmanagementsysteem of een kapot accupakket. 

Gevolgen voor verzekeraars
Met de komst van elektrische auto’s verandert ook het schadeherstelproces. De reparatiekosten van auto’s met elektrische componenten erin zijn vaak hoger omdat gespecialiseerd schadeherstel nodig is. En het gebruik van dompelbaden maken ook het herstelproces langer. Nieuwe schadehersteltechnieken zorgen ervoor dat de reparatiekosten gemiddeld zo’n 10 tot 30% hoger liggen dan schadeherstel bij gewone auto’s. Verzekeraars houden hier rekening mee in de premiestelling, clausules en voorwaarden. 

Neem voor vragen en meer informatie contact met ons op
Onze collega’s van de Commerciële Binnendienst helpen u graag. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur via 088 462 46 10. Mailen kan ook naar CBDschade@avero.nl.

Ook interessant voor u