Zo transformeer je je bedrijf op een manier die bij je past: 4 stappen

13 feb 2019
5 minuten
Digitalisering

Digitaal transformeren is onvermijdelijk om waardevol te zijn en te blijven. De volgende stappen helpen je om te transformeren op een manier die bij je past.

Stap 1

Bepaal je strategie, kies dan de technologie
Digitaal transformeren in de adviesbranche begint met het uitstippelen van een strate­gie voor de toekomst. Zie digitale transformatie dan ook als een bedrijfsstrategie. Schets scenario’s met businessmodellen (in acquisitie, advies of beheer) die je kansrijk acht als je er nieuwe technologieën bij inzet. Pas daarna volgen de oplossingen die zorgen voor duurzaam succes. Grote kans dat die oplossingen uit kunstmatige intelligentie-oplossingen bestaan; het zijn deze instrumenten die adviseurs vandaag de dag op een ongekende manier kunnen helpen.

Stap 2

Durf te pionieren
Voor het digitaliseren van je kantoor is geen blauwdruk voorhanden. De ontwikkelingen gaan snel, overheden kunnen deze met wetten en regels niet bijhouden. Pionieren en experimente­ren - alleen of samen met vakgenoten uit de branche - is een voorwaarde om verder te komen. De toekomststrategie is de basis, de technologie vormt het middel om er te komen.

Stap 3

Neem je medewerkers mee in de transformatie
Bereid je medewerkers voor op de verande­ringen en toon aan dat digitale transformatie geen bedreiging vormt maar veel kansen biedt.

Stap 4 

Blijf integer werken
Verlies essentiële (knel)punten, zoals ethiek en privacy, niet uit het oog. Bepaal je eigen kaders om in te acteren. Het is een must voor een ethisch verantwoorde en integere werkwijze van elk advieskantoor.

Is jouw advieskantoor al klaar voor digitale transformatie?
Om meer inzicht te krijgen hoe je de digitale transformatie vorm kunt geven op je eigen advieskantoor heeft Voorzie, in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit, de Masterclass Digitale Transformatie ontwikkeld. Het stelt je in staat om je door digitalisering te onderscheiden en toegevoegde waarde te blijven leveren.