Kunstmatige intelligentie: 3 kansen in de adviespraktijk

5 aug 2019
Digitalisering

Het thema Digitalisering is zo groot, dat het waardevol is om je licht op te steken bij anderen. Het bezoeken van symposia, het volgen van seminars en het praten met andere adviseurs die met hetzelfde bijltje hakken, is een aanrader. Al die verschillende geluiden zorgen ervoor dat je een beter beeld krijgt van wat kunstmatige intelligentie-oplossingen voor je kunnen doen. Het is een relatief passief begin, maar wel nodig om later grote stappen te kunnen zetten. Om kansen te ontdekken die je niet voor mogelijk hield. De digitalisering is al in gang gezet en het is nu aan de financiële branche om de kansen te benutten op een manier die bij je onderneming past.

1. Kunstmatige intelligentie helpt bij het aanbieden van risico managementadvies.
Waar je via Google Maps al voorinspecties kunt uitvoeren, is een cognitief systeem in staat om nog veel meer data te leveren over bijvoorbeeld de locatie, de klant, diens activiteiten en het risicoprofiel van gelijksoortige ondernemingen. 

TIP
Gericht en efficiënt ‘vissen in de vijver’

Een intelligente computer die op internet zoekt op ‘fusies’ leest álle artikelen, bedrijvenwebsites en andere databronnen waarin dit woord voorkomt. Door er verfijndere zoekopdrachten aan toe te voegen, zoals locaties bijvoorbeeld, ontdek je waar zich zakelijke prospects bevinden die mogelijk advies nodig hebben bij hun fusieplannen.

2. Kunstmatige intelligentie helpt bij schadeclaims.
Door een intelligent systeem alle arbeidsintensieve processen te laten overnemen die bij schades horen, houdt een adviseur meer tijd over om de klant bij te staan bij traumatische ervaringen die soms met schades gepaard gaan. Daarmee krijgt de persoonlijke relatie nog meer gewicht.

3. Kunstmatige intelligentie helpt je om als advieskantoor 24 uur per dag, 7 dagen per week paraat te staan.

Daarmee voldoe je aan de verwachtingen van klanten; die willen vandaag de dag snel worden geholpen. Via mail of op de website kunnen veel adviesvragen voortvarend en doeltreffend worden afgehandeld. Het geheim zit hem in de datavergaring die een cognitief systeem achter de schermen uitvoert. Blijken de vragen complexer en is een persoonlijk gesprek nodig, dan kan een cognitief systeem een afspraak inplannen. Daarmee zit de klant snel met de juiste adviseur aan tafel. Datzelfde cognitieve systeem heeft in dat geval al veel voorwerk verricht. De adviseur kan daarmee snel en met alle gegevens verder om de klant persoonlijk van dienst te zijn.

TIP
Zo houd je doorlooptijden beperkt

Bij schadeclaims kunnen kunstmatige intelligentie-oplossingen de doorlooptijden beperken. Een klant die via de website een schadeclaim indient, krijgt dankzij de kunstmatige intelligentie die erachter zit, alle vragen voorgeschoteld die ertoe doen om de claim af te handelen. Wat daarvoor nodig is? Technologie die is getraind in het vergaren van alle benodigde data: van de meest actuele polisvoorwaarden en de claimhistorie van de klant tot informatie van nieuwssites of zelfs weerstations (in geval van schadeclaims door bijvoorbeeld noodweer). 

Is jouw advieskantoor al klaar voor digitale transformatie?
Om meer inzicht te krijgen hoe je de digitale transformatie vorm kunt geven op je eigen advieskantoor heeft Voorzie, in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit, de Masterclass Digitale Transformatie ontwikkeld. Het stelt je in staat om je door digitalisering te onderscheiden en toegevoegde waarde te blijven leveren.