Futuroloog Richard van Hooijdonk blikt vooruit naar 2030

10 aug 2018
Digitalisering

Bent u ook zo benieuwd wat de toekomst u brengt? Richard van Hooijdonk weet het. Hij is namelijk futuroloog en onderzoekt dagelijks trends over blockchain, robots en virtual reality. Hoe ziet de toekomst van de zakelijke adviseur eruit? 7 ontwikkelingen waar u niet omheen kunt.

1. Verzekeren gaat veel minder geld opleveren
Verzekeren gaat ingrijpend veranderen. Verzekeraars raken 75% van hun premie-inkomsten kwijt. Fabrikanten maken hun auto’s steeds veiliger en volledig zelfrijdende auto’s zijn in opmars. Als de kans op een ongeluk kleiner wordt, dan gaat de schadelast van verzekeraars omlaag. Dan is de premie straks lager of zelfs nul. Deze beweging zien we ook bij andere vormen van verzekeren. Denk aan een chip in je lichaam en sensoren in je huis. Dat zijn allemaal middelen om de kans op schade te verkleinen.

Er is en komt steeds meer data. Van machines, woningen, auto’s en ook van de gezondheid. De uitwisseling van gegevens tussen apparaten en kunstmatige intelligentie maken het makkelijker om risico’s in te schatten. Verzekeren doe je om je te beschermen tegen onzekere voorvallen. Maar als sensoren aangeven dat onderdelen binnenkort kapotgaan. Of dat een brand of lekkage aanstaande is. Dan is het onheil te voorspellen en worden de risico’s kleiner. En dan vervalt het businessmodel.

2. De verzekeraar moet veranderen, en snel ook
Verzekeraars moeten dus inspelen op de veranderingen. En dat moet snel. Een bedrijf verzekert zich nu vaak voor langere tijd bij 1 verzekeraar. Inmiddels zijn er robots die honderden verzekeraars wereldwijd met elkaar vergelijken. Die waarschuwen direct als je het risico ergens anders beter kunt verzekeren. Er zijn fintech-bedrijven actief die risico’s direct bij herverzekeraars onderbrengen. Daarmee komt de verzekeraar helemaal buitenspel te staan. De verzekeringswereld gaat dus veranderen. De enige zekerheid? Die is dat alles onzeker wordt.

3. Advies gaat digitaal
Adviseurs krijgen ook met die onzekerheid te maken. Robo-advies gaat in de zakelijke markt een doorbraak beleven. Insurance bots hebben contact met de kritische systemen van bedrijven. Als bank of verzekeraar analyseer je die data en vervolgens vertelt het algoritme je waar de risico’s op welke termijn liggen. Systemen (horloges, dashboards, schermen) houden je straks doorlopend op de hoogte. En voorspellen wanneer je moet ingrijpen, voordat dingen verkeerd gaan.

4. Van polis naar risk-service
Die extreme verbondenheid van verschillende systemen maakt de weg vrij voor andere vormen van risicomanagement. Een verzekeraar verkoopt straks een abonnement op een ‘risk-service’, die aan de klant de hardware en algoritmes geeft om het risico te beperken. Daarnaast ontstaan er nieuwe risico’s, zoals cybercriminaliteit en falende technologie. Ook techniek kan immers uitvallen en fouten maken.

5. De verzekeringsadviseur wordt risicoconsultant
Bedrijven die de digitale transitie gaan maken, moeten ook geholpen worden. Daar ligt een kans voor adviseurs. Zij kunnen zich richten op het begeleiden van bedrijven in die digitale ontwikkelingen. Bijvoorbeeld bij het maken van de juiste keuze in apparatuur. Denk aan goede beveiligingssystemen en sensoren. De verzekeringsadviseur wordt meer een beveiligings- en risicoconsultant. En daarmee zijn we er nog niet. Er moet data komen en die moet worden geanalyseerd. Want nog niet alle apparaten en fabrieken zijn ‘slim’. Vergelijk het met een bedrijf als EY. Dat was ooit belastingadviseur, maar adviseert ondernemingen nu op een breed vlak.

6. De focus ligt niet op ICT, maar op de juiste mentaliteit
Nieuwe technologieën volgen elkaar steeds sneller op. Maar de discussie over de toekomst gaat niet over middelen. Die gaat over mentaliteit. De adviseur moet begrijpen dat zijn werk de komende 10 jaar aanzienlijk gaat veranderen. Aanvraag- en schadeprocessen verlopen automatisch en verzekeraars -maar ook Apple, Google en Amazon- gaan de klant direct opzoeken.

Om een nieuwe rol te kunnen pakken, heeft u als adviseur de ‘21e-eeuwse vaardigheden’ nodig. Zoals passie, flexibiliteit en nieuwsgierigheid. Kijk meer naar wat er binnen en buiten de verzekeringswereld gebeurt op innovatief gebied, maar neem ook afscheid van oude gewoonten. En accepteer dat veel dingen onzeker zijn en blijven. Wees dus voorbereid dat u continu moet veranderen om relevant te blijven. En zorg dat u daarmee in staat bent om bedrijven te begeleiden bij hun digitale transitie. Het gaat ook om passie en nieuwsgierigheid. Die eigenschappen zijn veel belangrijker dan het inzetten van technische snufjes.

7. Experimenteren is een must
Kijk wat robo-advies voor u kan betekenen. Zet eens een chatbot op uw website en breid hem uit met modules. Bijvoorbeeld met klantdossiers, of een app waarmee klanten hun verzekeringen kunnen beheren. Het bedrijf van de toekomst moet namelijk experimenteren om zichzelf blijvend te kunnen aanpassen aan de veranderende wereld. Kijk naar KPN: dat verkocht vroeger alleen vaste telefoonlijnen. Nu is dat nu nog maar een klein onderdeel van de bedrijfsactiviteiten. Over 12 jaar geldt dat ook voor uw huidige werkzaamheden. U bent de enige die kan bepalen wat daarvoor in de plaats komt.