‘Digitalisering, grijp die kans!’

5 aug 2019
2 minuten
Digitalisering

Digitale transformatie: het is een spannende slag die kantoren hebben te slaan. Overal horen ze dat ze digitale ontwikkelingen ‘niet mogen negeren’. De wereld van Internet of Things, blockchaintechnologie en kunstmatige intelligentie is echter zo veelomvattend, dat veel adviseurs niet weten waar te beginnen.

Digitaal transformeren is onderdeel van uw strategie
Arno Brons – managing consultant Voorzie – ziet in digitalisering veel kansen: “Beschouw transformeren als onderdeel van de bedrijfsstrategie. Kijk naar het nu en naar de toekomst en wat u wilt bereiken. Houd uw organisatie een spiegel voor en inventariseer wat uw medewerkers nodig hebben om ‘mee’ te transformeren. Denk na over de positionering en hoe u in een digitale wereld toegevoegde waarde kunt blijven leveren. 

Grijp uw digitale kansen
Experimenteer, leer, wees nieuwsgierig. Wees niet huiverig, zie supercomputers, kunstmatige intelligentie en robotisering als kansen om succesvoller te zijn, nog klantvriendelijker te acteren. Kunstmatige intelligentie kan u bijvoorbeeld op het spoor zetten van (meer) prospects. Kansen zijn er ook in advies: dankzij digitale oplossingen beschikt u snel over ongekend complete klant- en risicoprofielen. In (relatie)beheer kunnen digitale oplossingen zorgen voor meer efficiency in de dienstverlening, omdat systemen feilloos tijdrovende handelingen overnemen.

‘We moeten relevant blijven’
Het is slechts een greep uit de kansen van digitaal transformeren. Er zijn er nog veel meer die u geheel naar ‘eigen smaak’ kunt creëren. Althans, als u nadenkt over uw toekomststrategie en in staat bent uw hele organisatie daarin mee te nemen. Tijdens de Masterclass Digitale Transformatie komen deze aspecten aan bod, van verandermanagement en scenarioplanning tot positionering van uw kantoor. Eén van de deelnemers gaf treffend aan hoe de Masterclass blootlegde welke speerpunten hij op zijn kantoor voorrang moet gaan geven: ‘strategischer omgaan met veranderingen, loskomen van de traditionele patronen in de organisatie, scenario’s ontwikkelen en klantwensen meer inventariseren. En: ‘We zullen moeten gaan zoeken – waarschijnlijk met een businesspartner – naar een businessmodel waarmee we relevant blijven’.

Daaruit blijkt dat hij het heeft begrepen: transformeren is geen eenmalige exercitie, het maakt deel uit van uw strategie voor de komende jaren.”

Arno Brons
Managing consultant Voorzie