Koffiebar

Wat als... 

elke mkb'er cyberveilig kan ondernemen?

Wat als... elke mkb'er cyberveilig kan ondernemen?

Cybersecurity 17 apr 2024 3 minuten

Elk jaar worden er 20.000 datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Digitale dreigingen vormen een enorme uitdaging voor mkb’ers. Maar wat als… cybersecurity niet langer een zorg is…Sprookjes bestaan natuurlijk niet. En de actualiteit ontnuchtert meteen: Nederland telt relatief veel datalekken, zo blijkt uit de Jaarrapportage meldplicht datalekken 2022 van de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat moet dus beter.

Direct naar

Digitale hygiëne

De afgelopen 5 jaar heeft de Autoriteit Persoonsgegevens zelfs meer dan 114.000 datalekmeldingen ontvangen. Dat onderstreept de ernst van de situatie. Natuurlijk heeft de digitalisering het werk makkelijker gemaakt. Online verkoop, cloudopslag, werken op afstand. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar dan moet de zogeheten digitale hygiëne; de onlineveiligheid wel op orde zijn. Is dat niet het geval? Dan gebruiken cybercriminelen diezelfde mogelijkheden en slaan ze toe met phishing, ransomware-aanvallen, of kwetsbare software. Met alle gevolgen van dien. 

Cybercriminelen richten hun pijlen vaker op kiezen vaker voor het mkb

Veel midden- en kleinbedrijven denken: ik ben niet interessant voor cybercriminelen. Tot ze worden geconfronteerd met een cyberaanval. En dat komt steeds vaker voor. Maar liefst 80% van het mkb kreeg te maken met cybercriminaliteit, volgens onderzoek van ABN AMRO (Mkb isoleert zich door beperkt bewustzijn cyberdreiging). De reden? Grote bedrijven investeren massaal in digitale veiligheid, dus criminelen richten hun pijlen nu op ‘t MKB. Mkb’ers voelen zich weliswaar goed beveiligd, maar is dat ook zo? Het antwoord is een ontnuchterend ‘nee’. De schade van een cyberaanval loopt al snel in de papieren. Gelukkig is het mkb zich steeds bewuster van de risico’s. Cybercrime en cyberonveiligheid worden als grootste risico gezien voor de bedrijfscontinuïteit – zo blijkt uit De Nationale monitor risicomanagement mkb, een onderzoek van de Universiteit Twente in opdracht van Avéro Achmea. Het mkb is zich bewust van de risico’s, maar de beveiliging kan én moet beter.

Gevaar voor bedrijfscontinuïteit

De impact van een cyberaanval is groot. Denk aan productieverlies, datalekken, juridische gevolgen, reputatieschade en verlies van klanten. Sterker nog, het kan zelfs de continuïteit van het bedrijf in gevaar brengen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren. Toch blijkt dat veel mkb’ers niet actief advies inwinnen bij hun adviseur.

Zwakke plekken identificeren

Snel weer aan de slag gaan – ook als het misgaat. Dat is voor ondernemers het allerbelangrijkste. Een cyberassessment door een gespecialiseerde partner, via CyberZeker van Avéro Achmea, brengt risico’s in kaart. En het cyberteam ondersteunt verzekerde ondernemers 24/7 bij incidenten. Maar: voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het belangrijk dat adviseurs de cyberveiligheid bespreken met hun relaties. Zij hoeven geen technische experts te zijn om goed te kunnen adviseren. Risico’s herkennen, de juiste vragen stellen en eventueel experts aanhaken: dat is belangrijk. Het assessment van CyberZeker stelt bedrijven in staat om zwakke plekken te identificeren en verbeteringen door te voeren.

Dit is de kracht van cyberzekerheid

De digitalisering stopt niet. Integendeel, de wereld wordt nóg digitaler. Cybersecurity is dus meer dan de verdediging tegen talloze risico's: het is een kans om vertrouwen te krijgen van klanten, de bedrijfsvoering te verbeteren en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Tijd voor verbetering. Wat als… cybersecurity geen zwakte is maar een kracht?

Volg ons Webinar “Maak grootste MKB-risico bespreekbaar: cybercriminaliteit” op maandag 3 juni 2024.

Tijdens dit webinar ontvangt u praktische tips en handvatten hoe u informatiebeveiliging en cybercriminaliteit kunt bespreken tijdens uw adviesgesprek. 


Ook interessant voor u