Help ons dit advies te verbeteren
Heeft u suggesties, aanvullingen of verbeteringen, laat het ons dan weten. Wij passen de informatie hierop aan. Hiermee helpt u ook uw collega’s om samen dit probleem het hoofd te kunnen bieden.
Wat kunt u zelf doen?
Afspraken over toegang tot het bedrijf
1. Wees kritisch bij het toelaten van werknemers, toeleveranciers en bezoekers
2. Vertonen werknemers of bezoekers symptomen van corona? Stuur ze dan naar huis.
3. Bespreek met uw medewerkers met bedrijf kritische taken, toeleveranciers, vertegenwoordigers etc. hoe zij de kans op besmetting kunnen beperken, ook privé.
4. Laat alleen mensen toe die daadwerkelijk op uw bedrijf moeten zijn.
5. Laat iedereen bij binnenkomst hun handen wassen en zorg voor voldoende papieren zakdoekjes.
Afspraken tijdens het werk
1. Bespreek de advieskaart met hygiënemaatregelen en zorg ervoor dat deze aansluit bij de laatste adviezen van het RIVM, GGD en Overheid.
Hygiëne maatregelen:
2. Laat medewerkers in verschillende afdelingen werken, of op verschillende tijden. Verander dat niet. Laat ze niet gelijktijdig binnenkomen, omkleden, koffie drinken, lunchen etc.
3. Laat werkzaamheden per locatie door dezelfde personen uitvoeren, om verplaatsing van personen te beperken.
4. Als medewerkers toch van compartiment of afdeling moeten wisselen, zorg dan dat ze de juiste hygiënemaatregelen nemen (handen wassen, beschermende kleding, schone zakdoekjes).
5. Zorg voor voldoende mogelijkheden en momenten voor werknemers om tijdens werktijd hun handen te wassen of te desinfecteren.
6. Als werknemers symptomen van het coronavirus vertonen en ze kunnen (tijdelijk) niet gemist worden, zorg dan dat zij niet in aanraking komen met anderen.
Stel een noodplan op
Zorg voor een noodplan waarin de continuïteit van kritische bedrijfsprocessen is voorbereid. In het noodplan leg je de onderstaande informatie vast.
Leg kritische informatie vast en bepaal welke medewerkers toegang hebben
Denk hierbij aan telefoonnummers, contactpersonen, toegangscodes en wachtwoorden, autorisaties en back-ups.
1. Denk na over de vervanging van medewerkers met bedrijfskritische taken.
2. Zorg dat werknemers met bedrijfskritische taken niet met elkaar in contact komen.
3. Hoe te handelen als werknemers ziek worden?
4. Wat als er te veel arbeidskrachten uitvallen?
Bepaal welke (bedrijfskritische) werkzaamheden prioriteit hebben als er teveel arbeid uitvalt. Stel werkzaamheden waar mogelijk uit tot later.
Meer informatie