Jaap de Louw

Jaap en Marco kijken uit naar de toekomst

Interview Jaap en Marco: een blik op de toekomst van coassurantie

Coassurantie 4 okt 2023 3 minuten

Een renewal-periode is bij uitstek een tijd om vooruit te blikken. Hoe ziet de toekomst van coassurantie eruit? Jaap de Louw (grote foto boven), directeur volmachten / senior manager distributie Avéro Achmea, en Marco Bobeldijk (kleine foto onder), senior manager Acceptatie Bedrijven, kijken uit naar de toekomst. ‘We blijven bestendig sterk groeien en innoveren.’

Hoe ziet u de toekomst van coassurantie?
Marco: ‘Het is een integraal onderdeel van onze strategie om de stabiliteit en betrouwbaarheid van verzekeringen te waarborgen. En dat moet het ook  blijven. Vooral bij grote en complexe risico’s is het belangrijk om het risico te kunnen spreiden onder meerdere risicodragers. Coassurantie is daarom  ook van cruciaal belang, zowel voor de verzekerbaarheid van onze grotere gezamenlijke klanten als het borgen van onze eigen financiële  continuïteit.’
Jaap: ‘We streven hierin naar een brede samenwerking en werken heel graag samen met geselecteerde intermediairs. Bovendien is coassurantie een  essentieel onderdeel dat de waarde van advies naar voren brengt.’ 

Wat zijn de grootste uitdagingen en kansen voor coassurantie? 
Jaap: ‘Na moeilijke jaren – het is geen geheim dat we in het verleden een stap terug moesten doen vanwege financiële resultaten – zijn we nu een stuk stabieler en kent onze coassurantieportefeuille een betere balans, mede dankzij de inzet van intermediairs. We hebben enorme stappen gemaakt in sectoren als food en zijn ook vooruitstrevend op nieuwe terreinen, zoals duurzame energie.’
Marco: ‘Ik zie inderdaad opkomende risico’s in dat kader. De eerste generatie lithium ion-accu’s bereiken nu het einde van hun levensduur. Hoe gaan we het recyclen van deze brandgevoelige batterijen verzekeren? Maar ook het opkomende waterstofgebruik, de opslag van batterijen, de groei van serieschades zoals cyberaanvallen: er verandert veel en snel. Dat brengt ook interessante uitdagingen met zich mee. We leren zelf nu snel op deze nieuwe risico’s en hebben het onder controle. Wij beginnen gedoseerd en verzekeren wat we kunnen verzekeren.’

Op welke manier werken jullie aan het optimaliseren van processen binnen de coassurantieketen?
Marco: ‘We investeren vanuit de VNAB samen met de beursmakelaars in een platform waarin alle risico-informatie van klanten komt te staan. Risico’s kunnen dan mede door verzekeraars worden onttrokken en geanalyseerd. En dat is niet alles. Veel makelaars hebben nu nog een eigen polis en opmaak. Dat kost ons veel tijd om die vervolgens in ons systeem over te zetten. Daarom werken we ook aan een systeem en processen om te komen tot een meer geüniformeerde polis. Dit draagt enorm bij aan de efficiëntie en maakt het beheer van informatie eenvoudiger.’

Maar wat vinden partners daarvan? 
Marco: ‘Dat is ingewikkeld; makelaars concurreren natuurlijk ook met elkaar en willen daarin onderscheidend zijn. Maar ik geloof in eerlijk en open adviseren. Daar ligt hun kracht. Ze ondersteunen klanten bij het maken van weloverwogen beslissingen over wat wel en niet te verzekeren en maken zo het verschil.’
Jaap: ‘We hebben een nauwe band met zo’n 250 intermediairs. Persoonlijke communicatie staat bij ons voorop – zelfs bij moeilijke beslissingen, die we ook moesten nemen in het verleden. In dialoog met makelaars zorgen we ervoor dat er een win-win situatie ontstaat voor alle partijen. Verbinding is altijd een sterk punt van ons geweest. Ik bezoek zelf ook nog veel relaties. Je moet toch het Avéro Achmea-gevoel overbrengen.’

Wat is de ambitie van Avéro Achmea voor de komende jaren?
Jaap: ‘Voor 2030 hebben we een droom: wij willen dé digitale mkb-verzekeraar zijn voor intermediaire partners. Daar zijn we al volop mee bezig, bijvoorbeeld met de lancering en uitbreiding van Podium, ons platform. Het leuke is dat we veel positieve feedback krijgen. Samenwerking met klankbordgroepen en directe interactie met relaties is cruciaal om samen met onze partners duurzaam successen te vieren.’
Marco: ‘Dankzij alle verschillende maatregelen zijn we op de terugweg naar het niveau waar we thuishoren. Dit stelt ons onder andere in staat om meer risico’s te verzekeren. Nu willen we groeien tot 10% marktaandeel en klanten ondersteunen bij hun overgang naar een duurzamere toekomst. Als Achmea geloven we in duurzaam samen leven.’ 

Heeft u zin in de toekomst? 
Marco: ‘De toekomst zit nog vol uitdagingen en verrassingen op bijvoorbeeld klimaatverandering, energietransitie, enzovoort – dus we moeten voortdurend alert blijven. We willen iedereen met kennis en kunde helpen navigeren door het steeds veranderende risicolandschap. Fascinerend toch? Ik mag nog tien jaar, zeg ik altijd. Dus ja, absoluut!’
Jaap: ‘Daar sluit ik me graag bij aan. Ik heb zin om onze dromen te bereiken. We groeien sterk en zetten stevige innovatieve stappen. Het is onze verantwoordelijkheid om de continuïteit van onze klanten en ons bedrijf te waarborgen. En het mooiste: we worden gewaardeerd door onze partners. Er komen is één, maar het behouden is twee… Houden zo hè!’ 

Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op
Marco Bobeldijk - senior manager Acceptatie Bedrijven - Marco.Bobeldijk@achmea.nl - 06 220 18 162
Jaap de Louw - commercieel manager - Jaap.de.Louw@achmea.nl - 06 546 55 527 

Ook interessant voor u