Beter ondernemen door digitale bijscholing

19 sep 2019
10 minuten
Arbeidsongeschiktheid

Succesvol ondernemen, nu, straks en later? Dan moet u met de tijd meegaan. Onno van der Meiden (62) weet daar alles van. Hij volgde diverse e-learnings op het gebied van digitalisering. Het resultaat? Een toekomstbestendig bedrijf én een boost aan zijn eigen werkplezier.

“Ik heb van best wat dingen verstand. Zoals cijfers en gedegen financieel advies geven. En een succesvol accountantskantoor/maatschap runnen met 9 anderen. Maar digitale zaken? Dat was lange tijd vrij onbekend terrein voor me. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen totale ‘digibeet’. E-mail, WhatsApp, Facetime… Ik weet redelijk hoe het werkt. Maar vraag me niets over hoe de AVG in elkaar steekt. Of wat 'data leads' zijn en hoe je LinkedIn zakelijk slim inzet. Lange tijd dacht ik ermee weg te komen. Want had ik nu echt al die digitale kennis nodig om een succesvolle ondernemer te zijn? De zaken gingen namelijk goed. En moest er qua digitalisering of social media toch iets gebeuren? Dan vroeg ik het aan een stagiair of de office manager.”

Met de tijd en klanten meegaan
“Het keerpunt kwam tijdens mijn wekelijkse tennisuurtje met een vriend, die eveneens een eigen bedrijf heeft. Hij vertelde over een ex-studiegenoot, die hij onlangs had gezien op een reünie. Deze man was een succesvolle chatbot-programmeur en strateeg. Mijn vriend was er helemaal vol van. Hij praatte honderduit over
dat IT tegenwoordig echt noodzakelijk is om je zakelijke strategie te ondersteunen. Dat niet alleen tijden veranderen, maar ook de markt en de wensen van de klant. En dat hij had onderschat hoeveel invloed dat had op alle processen. Al die informatie duizelde me. Wat bedoelde hij in vredesnaam met een chatbot? Die opmerking kon rekenen op een hoop gelach en gehoon. Nu is mijn vriend weliswaar een stukje jonger dan ik. Maar zo oud was ik toch ook niet?”

E-learnings om bij te blijven
“Na afloop praatten we aan de bar van de tennisclub nog wat na over mijn gebrekkige digitale kennis. En hoe belangrijk het is dat IT verankerd is in de hele organisatie van een bedrijf. Ik realiseerde me: ik heb al die tijd mijn kop in het zand gestoken. Als ik een goede ondernemer wilde blijven, moest ik meegaan met de tijd én de wensen van mijn klant. ‘Waarom doe je niet wat bijscholing?’, opperde mijn vriend. ‘Het is nooit te laat om te leren.’Hij stelde voor om navraag te doen bij mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering
. Via zijn eigen collectieve AOV-verzekering kon hij namelijk gratis e-learnings op allerlei vlakken doen. Ik stond even raar te kijken. Je verzekeraar schakel je toch pas in als er daadwerkelijk iets aan de hand is? Als je ziek bent, dan wel dreigt uit te vallen? Maar op de site zag ik de volgende dag inderdaad dat mijn verzekeraar een preventiedesk 
heeft.”

Beter klanten bedienen
“Genoeg reden om in de telefoon te klimmen en mijn verzekering in te schakelen. Ik startte met een basistraining LinkedIn. Hoe dat ging? Verrassend goed. Prettig ook om het in mijn eigen tempo te kunnen doen. Het motiveerde me bovendien om verder te gaan. Zo deed ik vervolgens ook de e-learning PowerPoint. Het mooie is: eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk. Gewoon een kwestie van erin duiken en bovenal: het doen. Ik ben er zonder meer wijzer én zekerder door geworden. Ben op eigen houtje meer vakliteratuur gaan lezen. Want ik wil echt actief hiermee aan de slag. Onlangs heb ik ons allen opgegeven voor een symposium over het inzetten van social media voor je onderneming, oftewel: 'social selling'. Een onderwerp dat me vroeger nooit wat gezegd zou hebben. Maar nu denk ik: bring it on. Als onderneming moeten we meegaan met de tijd, willen we onze klanten goed kunnen bedienen. Nu, maar zeker ook straks. Ik ben blij dat ik nu dat besef heb!”

Voorkomen is beter dan genezen
De Collectieve AOV van Avéro Achmea kan ook een uitkomst zijn voor uw relaties, zowel inventief als preventief. Meer weten? Neem voor meer informatie contact op met onze Commerciële Binnendienst als u vragen heeft: 088 462 46 40. Of bel uw accountmanager. Wij helpen u graag. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur. Stuurt u liever een e-mail? Ons e-mailadres is: inkomen.avero@achmea.nl.

Meer weten? Bekijk hier alle informatie over onze Collectieve AOV.